Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Forum
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.002.01.01 (z dn. 2019-07-02)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)

· Poradnik "Symulacje WPF"

· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.002.01.01 (z dn. 2019-07-02)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)




Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2018 r. [wersja wzoru z 2018.12.28 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 470 gości i 1 użytkownik online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 86591461
 

RIO :: Zobacz temat - Dyscyplina finansów publicznych - partycypacja gminy w inwestycji na drodze krajowej
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

Dyscyplina finansów publicznych - partycypacja gminy w inwestycji na drodze krajowej

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Dyscyplina finansów publicznych
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Czw Wrz 26, 2013 7:45 pm    Temat postu: Dyscyplina finansów publicznych - partycypacja gminy w inwestycji na drodze krajowej Odpowiedz z cytatem

Szanowni Państwo,

chciałem się dowiedzieć czy gmina może partycypować w kosztach inwestycji (np. chodnik) na drodze krajowej podległej GDDKiA?
Możliwe jest partycypowanie w kosztach, które są zarządzane przez Marszałka Województwa bądź Starostę Powiatowego - stąd nie rozumiem ewentualnego zakazu partycypacji w inwestycji na drodze podległej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad?

Proszę o odpowiedź.

Dziękuję
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Wrz 30, 2013 9:51 am    Temat postu: Dyscyplina finansów publicznych - partycypacja gminy w inwestycji na drodze krajowej Odpowiedz z cytatem

z całą pewnością nie- moja RIO odrzuciła kwoty na ten cel zawarte w projekcie budżetu
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Wrz 30, 2013 12:29 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Gmina - to osoba prawna - w stosunku do GDDKiA

W ustawie o finansowaniu infrastruktury transportu drogowego - jest przepis często zapominany przepis:

Art. 3.
1. Zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz zarządzania nimi finansowane są przez:
1) ministra właściwego do spraw transportu za pośrednictwem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad albo drogowych spółek specjalnego przeznaczenia w odniesieniu do dróg krajowych;
2) samorząd województwa w odniesieniu do dróg wojewódzkich;
3) samorząd powiatowy w odniesieniu do dróg powiatowych.
2. Zadania w zakresie finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg gminnych oraz zarządzania nimi finansowane są z budżetów gmin.
3. W granicach miast na prawach powiatu zadania w zakresie finansowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami publicznymi, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, finansowane są z budżetów tych miast.
4. Zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg zakładowych oraz zarządzania nimi finansowane są ze środków podmiotów zarządzających tymi drogami.
5.Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona dróg publicznych mogą być realizowane przy udziale środków rzeczowych i pieniężnych świadczonych przez osoby fizyczne i osoby prawne, krajowe i zagraniczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w tym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Czy skoro gmina jest "osobą prawną" - to nie może wespół z innymi osobami prawnymi świadczyć finansowo na drogę krajową???
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Wrz 30, 2013 2:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Anonymous napisał:
Gmina - to osoba prawna - w stosunku do GDDKiA

W ustawie o finansowaniu infrastruktury transportu drogowego - jest przepis często zapominany przepis:

Art. 3.
1. Zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz zarządzania nimi finansowane są przez:
1) ministra właściwego do spraw transportu za pośrednictwem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad albo drogowych spółek specjalnego przeznaczenia w odniesieniu do dróg krajowych;
2) samorząd województwa w odniesieniu do dróg wojewódzkich;
3) samorząd powiatowy w odniesieniu do dróg powiatowych.
2. Zadania w zakresie finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg gminnych oraz zarządzania nimi finansowane są z budżetów gmin.
3. W granicach miast na prawach powiatu zadania w zakresie finansowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami publicznymi, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, finansowane są z budżetów tych miast.
4. Zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg zakładowych oraz zarządzania nimi finansowane są ze środków podmiotów zarządzających tymi drogami.
5.Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona dróg publicznych mogą być realizowane przy udziale środków rzeczowych i pieniężnych świadczonych przez osoby fizyczne i osoby prawne, krajowe i zagraniczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w tym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Czy skoro gmina jest "osobą prawną" - to nie może wespół z innymi osobami prawnymi świadczyć finansowo na drogę krajową???


Witam,

jeżeli powyższy zapis rozumiem dobrze to gmina może finansować prace na DK? Punkt 5 chyba o tym mówi - proszę o potwierdzenie. Dzięki!
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Wrz 30, 2013 5:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

RIO'a nie wiedzą lub nie pamiętają - dlaczego nie można w stosunku do JST stosować przepisu art. 3 ww. ustawy.

Wspieranie między JST - to przepisy uFP i uDochJST dotyczące pomocy rzeczowej i pomocy finansowej.

Znane są kombinację, że Gmina, aby wybudować chodnik na drodze krajowej "przejmuje zadania zarządu drogi krajowej .... w zakresie budowy chodnika icon_lol.gif icon_rolleyes.gif icon_eek.gif icon_lol.gif ".

To że Gmina nie może wytransferować "kasy" do GDDKiA
- Mohikanie z RIO - wiążą z:
(1) brakiem możliwości stosowania darowizn pieniężnych - albo dotacji dla państwowej jednostki budżetowej (tymczasem jest jeszcze Fundusz Drogowy)
(2) W świetle przepisów ww. ustawy - gmina jest tylko "zarządcą drogi" - a co za tym idzie - nie stosują się do niej rozwiązania prawne z art. 3, gdzie mowa o "...osobach prawnych". How. icon_redface.gif
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Wrz 30, 2013 6:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Anonymous napisał:
RIO'a nie wiedzą lub nie pamiętają - dlaczego nie można w stosunku do JST stosować przepisu art. 3 ww. ustawy.

Wspieranie między JST - to przepisy uFP i uDochJST dotyczące pomocy rzeczowej i pomocy finansowej.

Znane są kombinację, że Gmina, aby wybudować chodnik na drodze krajowej "przejmuje zadania zarządu drogi krajowej .... w zakresie budowy chodnika icon_lol.gif icon_rolleyes.gif icon_eek.gif icon_lol.gif ".

To że Gmina nie może wytransferować "kasy" do GDDKiA
- Mohikanie z RIO - wiążą z:
(1) brakiem możliwości stosowania darowizn pieniężnych - albo dotacji dla państwowej jednostki budżetowej (tymczasem jest jeszcze Fundusz Drogowy)
(2) W świetle przepisów ww. ustawy - gmina jest tylko "zarządcą drogi" - a co za tym idzie - nie stosują się do niej rozwiązania prawne z art. 3, gdzie mowa o "...osobach prawnych". How. icon_redface.gif


Dzięki za odpowiedź. To mam jeszcze jedną prośbę - jak to wszystko zebrać w kupę żeby wszystkie organy - uchwałodawcze, wykonawcze danej gminy oraz RIO zrozumiały, że zgodnie z polskim prawem gmina może partycypować w takich kosztach?
Proszę napisać to tak żeby każdy "prosty" to zrozumiał. Dzięki! icon_smile.gif
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Wrz 30, 2013 10:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Może Pan podać taki przykład, w którym gmina przejęła zarządzanie drogą krajową w celu wybudowania chodnika?
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Wrz 30, 2013 11:05 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Znalazłem coś takiego, czy od 2007 roku coś się zmieniło w przepisach???

A.Czołpińska naczelnik WIAS RIO w Białymstoku napisał:

Wynikiem powyższych rozważań jest stwierdzenie, że w świetle obowiązujących przepisów regulujących gospodarkę finansową JST oraz zasady finansowania i zarządzania drogami publicznymi, gminy niestety nie mogą, choć jest to w ich interesie i mają możliwości finansowe, partycypować w kosztach budowy i remontów dróg krajowych. Nie mogą przejąć tego zadania w drodze porozumienia bez zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych ze strony budżetu państwa, nie mogą zrealizować tego zadania w inny sposób, ponieważ przepisy nie dają możliwości zaliczenia go do zadań własnych gminy oraz nie pozostawiają „furtki” dla tych samorządów, które chcą i mogą w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty zadbać o chodniki w pasie drogi krajowej.



...jedna uwaga do Autorki publikacji w FK nr 11 z 2007 r.:

Ponoszenie kosztów zarządu drogą krajową przez Gminę - nigdy nie stanie się zadaniem własnym gminy (gdyż byłoby to sprzeczne z ustawą o drogach publ. i ustawą o finansowaniu infr. transp. lądoweg.). Jeśłi już to, co najwyżej mozna mówić nie o "przejęciu zadania", ile o "kompetencji" (czyli czymś innym niż zadanie GDDKiA) w zakresie zapewania przez Gminę porządku i bezpieczeństwa.
Wszakże Autora podaje, że formą realizacji przez gminę przedsięwsięcia w pasie drogi krajowej - jest przejęcie zarządu tą drogą. Tymczasem tego rodzeju przejęcie zarządu byłoby wykonywaniem dodatkowego zadania rządowego, a co za tym idzie - zwykłe prace gminy w pasie drogi krajowej nie byłuby "zadaniami własnymi gminy".


Stąd zasadność, aby de lege ferenda, nie tyle co rozszerzać ustawowy zakres zadań własnych gminy, ile rozszerzać zakres możliwości ustawowowych (kompetencji gminy), aby gmina mogła ponosić określone koszty zarządu drogą krajową (bez zlecenia jej zadania z ustawy o drogach publicznych) - czyli w trybie wsparcia jednostki rządowej - analogicznegp do dajmy na to wsparcia Policji lub wsparcia jednostek Panstowej Straży Pożarnej.


Gość Wysłany: Pią Lis 30, 2007 7:36 pm Temat postu:

...to dobrze, że publikacje na serwerze przyczyniły się do tego, że ktoś miał o tym cas napisać do prasy... (nie cytując "gości")

http://www.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=phpBB2&file=viewtopic&t=3184


Gość Wysłany: Pią Lis 30, 2007 12:39 pm Temat postu: Potrzeba nowelizacji przepisów o finansowaniu dróg publicznych

Na stronie internetowej http://samorzad.pap.com.pl/?d=711291033370815 opublikowano artykuł pt. Czy gminy mogą finansować budowę lub remont drogi krajowej?

Znaczna liczba samorządów gminnych w całym kraju, zdając sobie sprawę z kondycji finansowej Skarbu Państwa i możliwości, jakimi dysponuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych, uczestniczy w finansowaniu budowy i remontów dróg krajowych.

Problem w zasadzie dotyczy budowy i remontów chodników przy drogach krajowych, które przebiegają przez tereny i miejscowości gminne. Użytkowane są one przede wszystkim przez społeczność lokalną, stanowią drogi dojścia do szkół i innych obiektów użyteczności publicznej, dlatego władze samorządowe, jako odpowiedzialne za zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców, poszukują możliwości utrzymania ich w należytym stanie.

Zgodnie z art. 167 ust. 2 pkt. 1-5 ustawy o finansach publicznych , wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego (JST) są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, w szczególności na zadania własne JST, zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone JST ustawami, zadania przejęte przez JST do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, zadania realizowane wspólnie z innymi JST oraz pomoc rzeczową lub finansową dla innych JST.

W celu udzielenia odpowiedzi na pytanie postawione w tytule, należy się zastanowić, do której kategorii wydatków możliwych do zrealizowania z budżetu gminy można zaliczyć (bądź nie) dofinansowanie budowy drogi krajowej.
Aktem prawnym określającym zakres kompetencji w zarządzaniu drogami publicznymi jest ustawa o drogach publicznych. W myśl tych przepisów drogi krajowe są własnością Skarbu Państwa. Zarządza nimi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad , jako centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach dróg krajowych, realizujący jednocześnie budżet państwa w tym zakresie. Natomiast gminie został przypisany zarząd drogami publicznymi gminnymi . Jest to bezpośrednie odzwierciedlenie przepisów ustawy ustrojowej , gdzie wskazano katalog (otwarty) zadań własnych gminy, a w nim m.in. gminne drogi, ulice, mosty, place oraz organizację ruchu drogowego.

Kwestie związane z finansowaniem dróg publicznych reguluje ustawa z 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego , gdzie w art. 3 ust. 1 pkt 1 zadania w zakresie finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg krajowych oraz zarządzania nimi są przypisane ministrowi właściwemu do spraw transportu (finansowanie odbywa się za pośrednictwem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad albo drogowych spółek specjalnego przeznaczenia). Te same zadania w zakresie dróg gminnych ustawa nakazuje finansować z budżetów gmin, a drogi publiczne w granicach miast na prawach powiatu, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, powinny być finansowane z budżetów tych miast .

Należy zwrócić uwagę, że przepis art. 3 ust. 5 ostatnio cytowanej ustawy zezwala na realizację budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg publicznych przy udziale środków rzeczowych i pieniężnych świadczonych przez osoby fizyczne i osoby prawne, krajowe i zagraniczne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. A zatem, czy stanowi on podstawę prawną do ujęcia w budżecie gminy - krajowej osoby prawnej - wydatków na współfinansowanie ww. zadań?

Wyraźny podział kompetencji w zakresie finansowania i zarządzania drogami publicznymi, jaki został zarysowany w obowiązujących przepisach, jednoznacznie wskazuje, że głównym podmiotem finansującym infrastrukturę transportu lądowego w zakresie dróg krajowych powinien być Skarb Państwa.

Analiza dotychczas przedstawionych przepisów prowadzi do wniosku, że na ich podstawie gmina nie może dokonywać wydatków budżetowych ze środków własnych na budowę i remonty chodników przy drogach krajowych. Przepisy nie określają jednoznacznie takiego zadania jako własnego gminy, co uniemożliwia ponoszenie wydatków inwestycyjnych lub bieżących na ten cel. Można oczywiście wywodzić, że budowa i utrzymanie chodników w należytym stanie jest zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty gminnej i przyczynia się z całą pewnością do zapewnienia bezpieczeństwa społeczności lokalnej , jednak całokształt regulacji w tym zakresie nie pozwala na takie rozumienie problemu. Żaden przepis nie określa takiego zadania jako obowiązkowego zadania własnego gminy (art. 7 ust. 2 u.s.g.). Natomiast do fakultatywnego wykonywania i finansowania pewnych działań w sferze publicznej gmina powinna mieć delegację, w postaci przepisu prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 u.s.g., ustawa może nałożyć na gminę obowiązek realizacji zadania zleconego z zakresu administracji rządowej, ale wówczas obligatoryjnie powinna ona otrzymać środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania tych zadań . Przepisy dotyczące dróg publicznych nie przewidują jednak możliwości zlecania gminom remontu czy budowy drogi krajowej.

Natomiast art. 19 ust. 4 u.d.p. stanowi, że zarządzanie drogami publicznymi może być przekazywane między zarządcami w trybie porozumienia, regulującego w szczególności wzajemne rozliczenia finansowe. Przepis ten może zatem wskazywać na możliwość przejęcia przez gminę (zarządcę dróg gminnych) do realizacji w drodze porozumienia zadania, jakim jest zarządzanie drogami krajowymi. Pozornie, bowiem w tym miejscu pojawia się problem, wynikający z regulacji art. 8 ust. 3 u.s.g., z którego wynika, że gmina przejmując w drodze porozumienia zadanie (a tak należałoby rozumieć przedstawioną sytuację) do wykonania od organu administracji rządowej powinna otrzymać środki w wysokości niezbędnej do jego wykonania. W przypadku braku zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych ze strony budżetu państwa, realizacja zadań w zakresie zarządu drogami, a w tym m.in. pełnienie funkcji inwestora i utrzymanie dróg ze środków własnych gminy, stanowiłoby pomoc finansową dla Skarbu Państwa. Takiej sytuacji nie przewiduje u.f.p. Art. 175 zezwala jedynie na udzielanie pomocy finansowej i rzeczowej z budżetu JST dla innej JST. A zatem, wkład rzeczowy wniesiony przez gminę w realizację budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg publicznych krajowych, o którym mowa w art. 3 ust. 5 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, jest wykluczony w świetle przepisów u.f.p.

Wynikiem powyższych rozważań jest stwierdzenie, że w świetle obowiązujących przepisów regulujących gospodarkę finansową JST oraz zasady finansowania i zarządzania drogami publicznymi, gminy niestety nie mogą, choć jest to w ich interesie i mają możliwości finansowe, partycypować w kosztach budowy i remontów dróg krajowych. Nie mogą przejąć tego zadania w drodze porozumienia bez zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych ze strony budżetu państwa, nie mogą zrealizować tego zadania w inny sposób, ponieważ przepisy nie dają możliwości zaliczenia go do zadań własnych gminy oraz nie pozostawiają „furtki” dla tych samorządów, które chcą i mogą w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty zadbać o chodniki w pasie drogi krajowej.

Podsumowując, wyłoniła się pilna potrzeba zmiany przepisów w kierunku umożliwiającym w sposób jasny i przejrzysty dofinansowywanie budowy lub remontów dróg krajowych przez samorządy gminne. Wyraźne określenie w ustawie o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, że gmina, na terenie której przebiega droga krajowa, może współfinansować lub partycypować w kosztach jej budowy i utrzymania, spowodowałoby realizowanie tego nadrzędnego celu w sposób zgodny z prawem, przy udziale najbardziej zainteresowanej strony - władz lokalnych. Możliwe jest tu zastosowanie przez analogię funkcjonujących już form dofinansowywania przez samorządy zadań budżetu państwa. Chodzi przede wszystkim o przekazywanie środków na fundusz motywacyjny Policji na podstawie przepisów ustawy o Policji . Oddziały GDDKiA są jednostkami budżetowymi, dlatego bezpośrednie przekazywanie im środków finansowych skutkowałoby, w myśl art. 20 u.f.p., przekazaniem ich do budżetu państwa. Kolejną możliwością jest zezwolenie gminom na wykonywanie zadań, tj. wybór wykonawcy i bezpośrednią realizację inwestycji ze środków własnych w pasie drogi krajowej.

Opracowała:
Ewa Czołpińska - naczelnik WIAS RIO w Białymstoku
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Kwi 07, 2014 7:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Anonymous napisał:
Gmina - to osoba prawna - w stosunku do GDDKiA

W ustawie o finansowaniu infrastruktury transportu drogowego - jest przepis często zapominany przepis:

Art. 3.
1. Zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz zarządzania nimi finansowane są przez:
1) ministra właściwego do spraw transportu za pośrednictwem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad albo drogowych spółek specjalnego przeznaczenia w odniesieniu do dróg krajowych;
2) samorząd województwa w odniesieniu do dróg wojewódzkich;
3) samorząd powiatowy w odniesieniu do dróg powiatowych.
2. Zadania w zakresie finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg gminnych oraz zarządzania nimi finansowane są z budżetów gmin.
3. W granicach miast na prawach powiatu zadania w zakresie finansowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami publicznymi, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, finansowane są z budżetów tych miast.
4. Zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg zakładowych oraz zarządzania nimi finansowane są ze środków podmiotów zarządzających tymi drogami.
5.Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona dróg publicznych mogą być realizowane przy udziale środków rzeczowych i pieniężnych świadczonych przez osoby fizyczne i osoby prawne, krajowe i zagraniczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w tym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Czy skoro gmina jest "osobą prawną" - to nie może wespół z innymi osobami prawnymi świadczyć finansowo na drogę krajową???
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Maj 26, 2014 9:32 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Anonymous napisał:
Znalazłem coś takiego, czy od 2007 roku coś się zmieniło w przepisach???

A.Czołpińska naczelnik WIAS RIO w Białymstoku napisał:

Wynikiem powyższych rozważań jest stwierdzenie, że w świetle obowiązujących przepisów regulujących gospodarkę finansową JST oraz zasady finansowania i zarządzania drogami publicznymi, gminy niestety nie mogą, choć jest to w ich interesie i mają możliwości finansowe, partycypować w kosztach budowy i remontów dróg krajowych. Nie mogą przejąć tego zadania w drodze porozumienia bez zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych ze strony budżetu państwa, nie mogą zrealizować tego zadania w inny sposób, ponieważ przepisy nie dają możliwości zaliczenia go do zadań własnych gminy oraz nie pozostawiają „furtki” dla tych samorządów, które chcą i mogą w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty zadbać o chodniki w pasie drogi krajowej.



...jedna uwaga do Autorki publikacji w FK nr 11 z 2007 r.:

Ponoszenie kosztów zarządu drogą krajową przez Gminę - nigdy nie stanie się zadaniem własnym gminy (gdyż byłoby to sprzeczne z ustawą o drogach publ. i ustawą o finansowaniu infr. transp. lądoweg.). Jeśłi już to, co najwyżej mozna mówić nie o "przejęciu zadania", ile o "kompetencji" (czyli czymś innym niż zadanie GDDKiA) w zakresie zapewania przez Gminę porządku i bezpieczeństwa.
Wszakże Autora podaje, że formą realizacji przez gminę przedsięwsięcia w pasie drogi krajowej - jest przejęcie zarządu tą drogą. Tymczasem tego rodzeju przejęcie zarządu byłoby wykonywaniem dodatkowego zadania rządowego, a co za tym idzie - zwykłe prace gminy w pasie drogi krajowej nie byłuby "zadaniami własnymi gminy".


Stąd zasadność, aby de lege ferenda, nie tyle co rozszerzać ustawowy zakres zadań własnych gminy, ile rozszerzać zakres możliwości ustawowowych (kompetencji gminy), aby gmina mogła ponosić określone koszty zarządu drogą krajową (bez zlecenia jej zadania z ustawy o drogach publicznych) - czyli w trybie wsparcia jednostki rządowej - analogicznegp do dajmy na to wsparcia Policji lub wsparcia jednostek Panstowej Straży Pożarnej.


Gość Wysłany: Pią Lis 30, 2007 7:36 pm Temat postu:

...to dobrze, że publikacje na serwerze przyczyniły się do tego, że ktoś miał o tym cas napisać do prasy... (nie cytując "gości")

http://www.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=phpBB2&file=viewtopic&t=3184


Gość Wysłany: Pią Lis 30, 2007 12:39 pm Temat postu: Potrzeba nowelizacji przepisów o finansowaniu dróg publicznych

Na stronie internetowej http://samorzad.pap.com.pl/?d=711291033370815 opublikowano artykuł pt. Czy gminy mogą finansować budowę lub remont drogi krajowej?

Znaczna liczba samorządów gminnych w całym kraju, zdając sobie sprawę z kondycji finansowej Skarbu Państwa i możliwości, jakimi dysponuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych, uczestniczy w finansowaniu budowy i remontów dróg krajowych.

Problem w zasadzie dotyczy budowy i remontów chodników przy drogach krajowych, które przebiegają przez tereny i miejscowości gminne. Użytkowane są one przede wszystkim przez społeczność lokalną, stanowią drogi dojścia do szkół i innych obiektów użyteczności publicznej, dlatego władze samorządowe, jako odpowiedzialne za zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców, poszukują możliwości utrzymania ich w należytym stanie.

Zgodnie z art. 167 ust. 2 pkt. 1-5 ustawy o finansach publicznych , wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego (JST) są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, w szczególności na zadania własne JST, zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone JST ustawami, zadania przejęte przez JST do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, zadania realizowane wspólnie z innymi JST oraz pomoc rzeczową lub finansową dla innych JST.

W celu udzielenia odpowiedzi na pytanie postawione w tytule, należy się zastanowić, do której kategorii wydatków możliwych do zrealizowania z budżetu gminy można zaliczyć (bądź nie) dofinansowanie budowy drogi krajowej.
Aktem prawnym określającym zakres kompetencji w zarządzaniu drogami publicznymi jest ustawa o drogach publicznych. W myśl tych przepisów drogi krajowe są własnością Skarbu Państwa. Zarządza nimi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad , jako centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach dróg krajowych, realizujący jednocześnie budżet państwa w tym zakresie. Natomiast gminie został przypisany zarząd drogami publicznymi gminnymi . Jest to bezpośrednie odzwierciedlenie przepisów ustawy ustrojowej , gdzie wskazano katalog (otwarty) zadań własnych gminy, a w nim m.in. gminne drogi, ulice, mosty, place oraz organizację ruchu drogowego.

Kwestie związane z finansowaniem dróg publicznych reguluje ustawa z 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego , gdzie w art. 3 ust. 1 pkt 1 zadania w zakresie finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg krajowych oraz zarządzania nimi są przypisane ministrowi właściwemu do spraw transportu (finansowanie odbywa się za pośrednictwem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad albo drogowych spółek specjalnego przeznaczenia). Te same zadania w zakresie dróg gminnych ustawa nakazuje finansować z budżetów gmin, a drogi publiczne w granicach miast na prawach powiatu, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, powinny być finansowane z budżetów tych miast .

Należy zwrócić uwagę, że przepis art. 3 ust. 5 ostatnio cytowanej ustawy zezwala na realizację budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg publicznych przy udziale środków rzeczowych i pieniężnych świadczonych przez osoby fizyczne i osoby prawne, krajowe i zagraniczne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. A zatem, czy stanowi on podstawę prawną do ujęcia w budżecie gminy - krajowej osoby prawnej - wydatków na współfinansowanie ww. zadań?

Wyraźny podział kompetencji w zakresie finansowania i zarządzania drogami publicznymi, jaki został zarysowany w obowiązujących przepisach, jednoznacznie wskazuje, że głównym podmiotem finansującym infrastrukturę transportu lądowego w zakresie dróg krajowych powinien być Skarb Państwa.

Analiza dotychczas przedstawionych przepisów prowadzi do wniosku, że na ich podstawie gmina nie może dokonywać wydatków budżetowych ze środków własnych na budowę i remonty chodników przy drogach krajowych. Przepisy nie określają jednoznacznie takiego zadania jako własnego gminy, co uniemożliwia ponoszenie wydatków inwestycyjnych lub bieżących na ten cel. Można oczywiście wywodzić, że budowa i utrzymanie chodników w należytym stanie jest zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty gminnej i przyczynia się z całą pewnością do zapewnienia bezpieczeństwa społeczności lokalnej , jednak całokształt regulacji w tym zakresie nie pozwala na takie rozumienie problemu. Żaden przepis nie określa takiego zadania jako obowiązkowego zadania własnego gminy (art. 7 ust. 2 u.s.g.). Natomiast do fakultatywnego wykonywania i finansowania pewnych działań w sferze publicznej gmina powinna mieć delegację, w postaci przepisu prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 u.s.g., ustawa może nałożyć na gminę obowiązek realizacji zadania zleconego z zakresu administracji rządowej, ale wówczas obligatoryjnie powinna ona otrzymać środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania tych zadań . Przepisy dotyczące dróg publicznych nie przewidują jednak możliwości zlecania gminom remontu czy budowy drogi krajowej.

Natomiast art. 19 ust. 4 u.d.p. stanowi, że zarządzanie drogami publicznymi może być przekazywane między zarządcami w trybie porozumienia, regulującego w szczególności wzajemne rozliczenia finansowe. Przepis ten może zatem wskazywać na możliwość przejęcia przez gminę (zarządcę dróg gminnych) do realizacji w drodze porozumienia zadania, jakim jest zarządzanie drogami krajowymi. Pozornie, bowiem w tym miejscu pojawia się problem, wynikający z regulacji art. 8 ust. 3 u.s.g., z którego wynika, że gmina przejmując w drodze porozumienia zadanie (a tak należałoby rozumieć przedstawioną sytuację) do wykonania od organu administracji rządowej powinna otrzymać środki w wysokości niezbędnej do jego wykonania. W przypadku braku zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych ze strony budżetu państwa, realizacja zadań w zakresie zarządu drogami, a w tym m.in. pełnienie funkcji inwestora i utrzymanie dróg ze środków własnych gminy, stanowiłoby pomoc finansową dla Skarbu Państwa. Takiej sytuacji nie przewiduje u.f.p. Art. 175 zezwala jedynie na udzielanie pomocy finansowej i rzeczowej z budżetu JST dla innej JST. A zatem, wkład rzeczowy wniesiony przez gminę w realizację budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg publicznych krajowych, o którym mowa w art. 3 ust. 5 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, jest wykluczony w świetle przepisów u.f.p.

Wynikiem powyższych rozważań jest stwierdzenie, że w świetle obowiązujących przepisów regulujących gospodarkę finansową JST oraz zasady finansowania i zarządzania drogami publicznymi, gminy niestety nie mogą, choć jest to w ich interesie i mają możliwości finansowe, partycypować w kosztach budowy i remontów dróg krajowych. Nie mogą przejąć tego zadania w drodze porozumienia bez zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych ze strony budżetu państwa, nie mogą zrealizować tego zadania w inny sposób, ponieważ przepisy nie dają możliwości zaliczenia go do zadań własnych gminy oraz nie pozostawiają „furtki” dla tych samorządów, które chcą i mogą w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty zadbać o chodniki w pasie drogi krajowej.

Podsumowując, wyłoniła się pilna potrzeba zmiany przepisów w kierunku umożliwiającym w sposób jasny i przejrzysty dofinansowywanie budowy lub remontów dróg krajowych przez samorządy gminne. Wyraźne określenie w ustawie o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, że gmina, na terenie której przebiega droga krajowa, może współfinansować lub partycypować w kosztach jej budowy i utrzymania, spowodowałoby realizowanie tego nadrzędnego celu w sposób zgodny z prawem, przy udziale najbardziej zainteresowanej strony - władz lokalnych. Możliwe jest tu zastosowanie przez analogię funkcjonujących już form dofinansowywania przez samorządy zadań budżetu państwa. Chodzi przede wszystkim o przekazywanie środków na fundusz motywacyjny Policji na podstawie przepisów ustawy o Policji . Oddziały GDDKiA są jednostkami budżetowymi, dlatego bezpośrednie przekazywanie im środków finansowych skutkowałoby, w myśl art. 20 u.f.p., przekazaniem ich do budżetu państwa. Kolejną możliwością jest zezwolenie gminom na wykonywanie zadań, tj. wybór wykonawcy i bezpośrednią realizację inwestycji ze środków własnych w pasie drogi krajowej.

Opracowała:
Ewa Czołpińska - naczelnik WIAS RIO w Białymstoku
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Dyscyplina finansów publicznych Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź